”Vi fick nej av SAS och det tyckte vi var konstigt. De hänvisade till att de ställde in på grund av corona, men samtidigt gick det andra inrikesflyg den dagen”, säger pappan i en familj som står för det ena av indrivningsärendena mot den svenska flygjätten, till di.se.
Detta är en del av en ny utveckling kring återbetalningsvändorna hos SAS. En hel del kunde har ej fått återbetalning på grund av inställda flyg och SAS facebooksida börjar allt mer krylla av klagomål och skarpt ifrågasättande av verksamhetens kundvänlighet, enligt expressens skildring under fredagskvällen. SAS har även blivit polisanmälda för bedrägeri av en kund som känt att denne alldels för länge ställts i en återbetalningskö utan att få respons. Enligt denna kund, som vill förbli anonym, återbetalades pengar per omgående efter genomförd anmälan, skriver även expressen.
Trycket på SAS har onekligen varit stort från och med corona-krisen. En återhämntningsplan är troligtvis i verkställande, annars hade konkursen varit ett faktum – ett obestånd föreligger redan. Det stora probemet är att fler mörka coronamoln än idag syns på himlen i en västvärld som till och med börjat återinföra vissa coronarestriktioner. Den stora frågan är om flygbolagets ekonomiska och sociala kapital är starkt nog för att överleva alla stormar som väntar. För den stora frågan är om den svenska ekonomin har råd att låta landets historiska flygjätte söndertrasas av skandaler och kapitalbrist.