
Privat aktör vill driva Bromma Flygplats – Etablisemanget tiger
Swedavia är det offentliga bolag som äger och ansvarar för driften av 10 flygplatser i Sverige, däribland Arlanda och Bromma. I höstas rapporterade Svenska Morgonbladet att Swedavias internutredning dragit slutsatsen om att Bromma flygplats inte längre var lönsam att ha i drift. Därmed är deras intention att lägga ner flygplatsen.
Men enligt fPlus finns det nu en grupp privata investerare som vill kliva fram och ta över driften. Dessa intressenter vill fördjupa sig i utredningsslussarna och tänka nytt. Men utredningen mörkas av någon anledning.
Ännu finns inga politiska beslut och även politikerna kommer inte åt hela rapporten. Maria Stockhaus är moderat riksdagsledamot och ansvarig för att ge svar på regeringens infrastrukturproposition till våren. Hon kräver nu att få se den rapport om flygplatsens lönsamhet som tyvärr i dagsläget är hemligstämplad,
– Den är hemligstämplad med hänvisning till att det är affärshemligheter. Det gör att inte ens vi som sitter i riksdagens Transportutskott har fått se den. Regeringen, som alltså ska fatta beslut i frågan, har vad jag vet inte heller läst hela utredningen, enbart fått en muntlig dragning. Att fatta ett så omvälvande beslut kring infrastrukturen som gäller inte bara Stockholm utan hela landet utan alla fakta, är minst sagt ett demokratiunderskott, säger hon till fPlus.
Även den svenska flygbranschen delar moderatens kritik. Fredrik Kämpfe är branschchef för Transportföretagen Flyg och han anser att de finns saker som måste klaras ut gällande Swedavias rapport. Han problematiserar beräkningarna som misstänker att de är jämförelsestörande då beräkningarna genomförts under pågången ekonomisk depression. Dessutom anser han att lönsamhet måste bedömas utifrån fler perspektiv är rent kalkylmässiga.
– Vi vet inget om det samhällsviktiga flyget som använder Bromma och närheten till sjukhusen i Stockholm. Vi vet inget om andra aktörer som har Bromma som bas. Att hemligstämpla med hänsyn till affärssekretess är också tveksamt. Vem ska lida men av att få läsa om hur Brommas ekonomi ser ut?, säger han enlig Fplus.
Det är det nybildade konsortiumet, Bromma Airport Group som består utav flera flygbranschföretag, som är den aktör som vill driva flygplatsen vidare i privat regi.
– Vår samlade erfarenhet säger att Bromma har alla förutsättningar för att gå med vinst. Vi ser fram mot att få ta del av Swedavias siffror och också utmana siffrorna i en redovisning till både regeringen och Stockholms Stad, säger Wilhelm Wohlfahrt, vd för

Bromma Flygplats med anor ifrån 1930-talet. Av Tomas er – Eget arbete, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2830901
ACR och initiativtagare för Bromma Air Group till Fplus.
Region Stockholm har uttalat sig positivt om att flygplatsen drivs vidare av privat aktör. Men varken Stockholms stad eller regeringen har kommenterat dessa nya förutsättningar.
Svenska Morgonbladet har mailet infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) utan att ha fått svar.