– Vår samlade bedömning är att det inte är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare under dagens omständigheter, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia till DN.se.
Berg av fodringar håller sakteligen på att byggas upp hos bolagen inom flygbranschen. Detta kan påverka hela flygindustrin och dess infrastruktur i Sverige såsom i övriga Skandinavien.
Den generella konsensusen är att resebolagen är skyldiga att återbetala pengar för resor som ställts in med Corona pandemin som orsak. Men den bistra sanningen är att många kunder än väntar på sina pengar, skriver DN.se.
Svenska Morgonbladet skildrade hur just SAS fastnat i detta problem med ca 100 000 kunder som ännu inte fått återbetalt. Nästa en miljon kunder har redan fått pengarna åter ifrån den svenska flygjätten. Svenska Morgonbladet har även rapporterat hur detta nu resulterat i skulder hos kronofogden.
Men det är inte enbart SAS som har problem. Även Norwegian har ett minst lika pressat läget hos Kronofogdemyndigheten i Sverige där vissa ärenden gått vidare för indrivning. Resebolag som TUI och Ticket har även de betalningsförelägganden enligt myndighetens offentliga dokumentation.
Orden ”existentiell kris” har av somliga tagits bruk för att beskriva den situation som nu råder inom flygindustrin. Och problemet är givetvis inte enbart ett svenska fenomen. I slutet av förra veckan begärde den norska flygbranschföreningen NHO:s vd Torbjørn Lothe direkt kontantstöd ifrån den norska staten för att ens kunna överleva som sektor, skriver di.se.
Representanter för SAS i Norge har dessutom uppvaktat det norska näringsdepartementet gällande stöd och situationen kring flygbranschen är överlag mer än katastrofal skriver di.se därpå.
Bromma Flygplats med anor ifrån 1930-talet. Creative Commons Thomas Eriksson
Utvecklingen påverkar troligtvis även synen på den infrastruktur som flyget är i behov utav – våra flygplatser. Det statliga bolaget Swedavia, som driver Bromma flygplats, slår fast i en ny rapport att det inte längre är lönsamt att driva flygplatsen utifrån rådande omständigheter och bolaget ser inte heller långsiktiga vinster med fortsatt verksamhet. Rapporten har överlämnats till näringsdepartementet.
– Vår samlade bedömning är att det inte är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare under dagens omständigheter, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia till DN.se.
Du kan prenumerera på Svenska Morgonbladets digitala plustjänst och får då tillgång till vårt plusmaterial som består av fördjupningar, nyhetsrapporteringar och analyser. Genom att prenumerera hjälper ni oss att bygga en starkare alternativ och konservativ media. 588 kr är priset för en helårsprenumeration medan priset för månadsprenumeration är 59 kr.