MP vill öppna Sverige – föreslår mer generös migrationspolitik
VISBY. Miljöpartiet gick under Almedalsveckan till angrepp mot regeringens migrationspolitik och presenterade en vision om ett mer öppet Sverige. Partiet vill återgå till en mer human migrationspolitik med stärkt asylrätt, ökad familjeåterförening och ett större mottagande av kvotflyktingar.
Miljöpartiets språkrör Amanda Lind har under valrörelsen profilerat partiet som den tydligaste motståndaren till den strama migrationslinje som vuxit fram under de senaste åren. I Almedalen argumenterade partiet för att Sverige återigen ska ta ett större internationellt ansvar för människor på flykt.
Partiet vill bland annat att Sverige ska ta emot minst 5 000 kvotflyktingar per år, stärka möjligheterna till familjeåterförening samt göra permanenta uppehållstillstånd till huvudregel. Dessutom vill Miljöpartiet återinföra möjligheten för personer som etablerat sig på arbetsmarknaden att stanna i landet genom så kallat spårbyte.
Förslagen står i skarp kontrast till den politik som förts av Tidöpartierna. Under Almedalsveckan varnade flera företrädare för att en återgång till en mer generös migrationspolitik skulle innebära ett tydligt kursbyte jämfört med dagens nivåer.
Miljöpartiet menar däremot att den nuvarande politiken har blivit alltför restriktiv och att människor som arbetar, studerar och etablerat sig i Sverige ska ges större möjligheter att stanna. Partiet framhåller också att asylrätten måste värnas och att Sverige bör ta ett större ansvar i det internationella flyktingmottagandet.
Migrationsfrågan väntas bli en av de mest omdebatterade frågorna inför riksdagsvalet 2026. Medan regeringsunderlaget vill behålla eller ytterligare skärpa den nuvarande linjen driver Miljöpartiet på för en betydligt öppnare politik – en konflikt som tydligt märktes under årets Almedalsvecka.