Prenumerera
Prenumerera
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Social_media.png#/media/File:Social_media.png

Annonscensuren mot konservativa mediekanaler kan lätta

Sedan Donald Trumps återinstallerats i Vita huset har konservativa medieaktörer såsom The Daily Wire, X och Rumble intensifierat sin kritik mot reklambranschens så kallade brand safety-regler, enligt Business Insider. Ursprungligen avsedda att skydda varumärken från att synas i olämpligt sammanhang, har dessa regler enligt kritiker kommit att bli ett verktyg för ideologisk censur där konservativa röster i praktiken utestängts.

En central knäckpunkt kom när FTC, Federal Trade Commission – det är USA:s federala konkurrens- och konsumentskyddsmyndighet – ledd av republikanen Andrew Ferguson – kopplade sammanslagningen mellan reklamjättarna Omnicom och IPG (som godkändes i juni 2025) till ett krav på att de inte längre får uppmuntra annonsörer att svartlista mediekanaler på grund av politisk inriktning. Detta är en direkt följd av konservativ kritik mot hur ”brand safety”-initiativ fungerat.



I stället introduceras begreppet brand suitability – en mjukare inställning som fokuserar på att varumärken ska passa i vissa sammanhang, snarare än att blockera dem baserat på innehållsfokus. Konsekvensen har blivit att konservativa plattformar återigen lockar till sig annonser från stora företag som Amazon, Chevron och Paramount, vilket markerar en vändpunkt i kampen om ideologiskt annonsutrymme.