
Kinesisk elbil går om Tesla
Shanghai – På årets bilmässa i Shanghai stod det klart: Kinas elbilsindustri stormar fram och lämnar sina västerländska konkurrenter i backspegeln. Det som en gång betraktades som en bransch av billiga efterapningar har nu blivit ett globalt tekniknav, där företag som BYD, Nio och Xiaomi visar upp innovationer som får även erfarna ingenjörer i Tyskland och USA att höja på ögonbrynen.
Den kinesiska biltillverkaren BYD, som enligt BBC nu säljer fler elbilar än Tesla globalt, drog till sig stort intresse med sin nya sportbil Denza Z, rapporterar CnevPost.
Men det är inte bara designen som imponerar. Batterigiganten CATL visade upp teknik som möjliggör över 50 mils räckvidd på endast fem minuters laddning – en innovation som krossar Teslas laddtider och visar hur Kina nu ligger i teknologisk framkant, enligt Ny Teknik. Denna effektivitet har även kunnat uppvisas under vintern, enligt Vi Bilägare.
BYD (Build Your Dreams) grundades 1995 i Shenzhen, Kina, ursprungligen som tillverkare av batterier för mobiltelefoner. Företaget expanderade snabbt till fordonsindustrin och lanserade sin första bil 2003. BYD har sedan dess blivit en global pionjär inom elbilar och hybridfordon, med särskilt fokus på batteri- och drivlineteknologi i egen regi. Det är idag världens största tillverkare av elfordon (EV) och plug-in hybrider, och har i flera kvartal sålt fler elbilar än Tesla globalt. Företaget erbjuder personbilar, bussar, lastbilar och monorailsystem. BYD är starkt etablerat på den kinesiska hemmamarknaden men har också vuxit snabbt i Latinamerika, Europa, Sydostasien och Australien. Under 2023 och 2024 expanderade de aggressivt i Europa, inklusive Sverige, Norge, Tyskland och Storbritannien. Företaget bygger egna batterifabriker och använder främst LFP-teknologi (litiumjärnfosfat) som anses säker, hållbar och prisvärd. Genom sin vertikalt integrerade strategi kontrollerar BYD hela produktionskedjan, vilket ger dem ett kostnadsövertag över västerländska konkurrenter.