Prenumerera
Prenumerera
Palestinske politikern och nobelpristagaren Yasir Arafat i Palestina-sjal. Källa:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ArafatEconomicForum.jpg#/media/Fil:ArafatEconomicForum.jpg

Mode: Ett nytt kapitel för Palestina-sjalen

Den var populär inom den revolutionära maoistiska vänstern i Sverige på 70-talet. Nu är den tillbaka, populärare än någonsin. Nu är den en symbol för nationell befrielse i djupare mening, mot globalismen, storfinansen som den förkroppsligas av EU, WHO och Bilderberggruppen. 

Den bärs runt halsen, över huvudet, draperad på ryggen, fastnålad i håret, virad runt ett ansikte — det finns många sätt att styla en kaffiyeh, den fyrkantiga rutiga halsduken som traditionellt bärs i delar av Mellanöstern. 

Särskilt den svart-vita versionen har blivit ett märke för palestinsk identitet, med många palestinier som bär det vid evenemang som bröllop och examen. Kaffiyeh har också antagits av palestinier som en symbol för deras strävan och långa kamp för självständighet, vilket gör den splittrad för dem som associerar den med striderna som är involverade i den kampen. 



När demonstrationer har dykt upp globalt till stöd för palestinska civila i Gazaremsan, har vissa palestinier uppmuntrat icke-palestinier att omfamna kaffiyeh som en symbol för enhet och att bära den som en uppvisning av solidaritet. 

Vid en marsch för Gaza i New York den 26 oktober bars kaffiyehs av en mångfaldig grupp som bar palestinska flaggor.  

Stijn Ismail Ledegen, en 27-årig advokat från Flandern, Belgien, sa att han nyligen bar en kaffiyeh som han köpte för 15 år sedan till en protest i Bryssel. Till honom sa han, ”det är en symbol för mänskliga rättigheter.