
Facket och Tesla i fortsatt konflikt
Teslas ovilja att teckna kollektivavtal leder till fortsatta strejker på företagets verkstäder. Städer och brevbärare elektriker stannar hemma och bilar blockeras i samtliga hamnar.
Det har gått tre veckor sedan fackförbundet IF Metall började strejka mot Tesla. Orsaken till konflikten är att biljätten, som ägs av Elon Musk, vägrar teckna kollektivavtal.
Nu får organisationen hjälp av Transport, som aktivt blockerar bilar i de fyra största hamnarna i Sverige. Även Taxi Stockholm fryser nyinköp av Tesla.
För drygt två veckor sedan medgav fackets ordförande, Marie Nilsson, att konflikten inte har fått den effekt som var avsedd eftersom att produktionen är igång, skriver DN.
Transport uppger för Dagens Arbete att Tesla har alternativa vägar att transporterat bilar på. Samtidigt ansluter sig Hamnarbetarförbundets medlemmar till strejken och elektrikerförbundet slutar underhålla elbilarnas laddstationer. Även städare i Fastighetsanställdas förbund stannar hemma.
Från och med måndag kommer Sekos anställda att visa sympati för de andra fackförbunden genom att sluta leverera paket till Tesla.
Enligt Marie Nilsson tar arbetarna inte bara striden för sig själva utan för hela den svenska modellen.
— Vi vill inte att Tesla ska etablera en ny standard på arbetsmarknaden, säger hon vidare i intervjun med DN.
IF Metalls resurser räcker långt, men om strejken visar sig vara ineffektiv kan den komma att upphöra.