Var tredje vara går upp i pris inom dagligvaruhandeln
I oktober har var tredje vara inom dagligvaruhandeln gått upp i pris, enligt Matpriskollens senaste statistik. Hemsidans grundare, Ulf Mazur, kallar utvecklingen för ett ”början till ett priskrig”.
Under oktober månad har omkring 28% av varorna inom dagligvaruhandeln ökat i pris. Siffrorna motsvarar omkring en tredjedel av artiklarna som säljs på de största matkedjorna runtom i landet.
Endast 13% av varorna minskar i pris och resterande 59% står still.
Ica har höjt sina priser med 0,4%, Stora Coops priser har höjts med 0,2% och hemköp med +0,1%. Willys och City Gross prisutveckling är oförändrad. Under de senaste 12 månaderna är dock Stora Coop de som har höjt priserna mest.
– Det pågår början till ett priskrig därute. ICA Maxi håller emot och vill kämpa mot lågpriskedjorna, men ICA-butikerna har så väldigt olika priser. Många Maxi-butiker sänker, men många andra ICA-butiker höjer sina priser. Det är så otroligt stora prisskillnader inom ICA, säger Ulf Mazur, grundare och VD, Matpriskollen.
Några av de varor som har ökat mest i pris under oktober är bär, glasstillbehör, juice, fruktdrycker och smoothies.