‘Stalingrad-Madonnan’: Hur en tysk arméläkare målade en ikon
Kurt Reuber började teckna för stå med krigets fasor. När han var mitt i världshistoriens blodigaste slag, skapade han sin ‘Stalingrad-Madonna’.
Tysken Kurt Reuber blev först pastor, sedan läkare och inkallades till Wehrmacht hösten 1939. I armén började han måla och genomgick en djup sjölslig förvandling. När han befann sig mitt i den värsta blodsutgjutelsen i mänsklighetens historia i Stalingrad 1942, ritade Reuber Madonnan och barnet med kol på baksidan av en skolkarta och satte följande inskription runt hennes bild: ”Ljus. Liv. Kärlek.”
Född i en evangelisk familj 1906 fick Kurt Reuber, på sina föräldrars insisterande, en andlig utbildning och blev präst i byn Wichmannshausen nära Hessen. Ändå hade Kurt som barn drömt om att bli läkare, så redan efter invigningen fick han en läkarutbildning och hösten 1939 inkallades han till Wehrmacht.
Hösten 1942 fick Reuber tjänstledigt, men han återkallades till sin militära enhet två dagar innan de tyska trupperna omringades. Reuber och hans medsoldater befann sig således i epicentrum för det blodigaste slaget i mänsklighetens historia – i Stalingrad. Enligt olika uppskattningar dödades, skadades eller försvann omkring 2,5 miljoner människor på båda sidor i denna blodsutgjutelse (Tyskland och dess allierade förlorade cirka 1,5 miljoner, inklusive de som togs till fånga).
Under kriget gjorde Kurt mer än 150 teckningar. Men den mest kända dök upp i Stalingrad, på tröskeln till den katolska julen 1942. Det är en enkel kolteckning på baksidan av en geografisk karta för skolan: Madonnan, helt höljd i en slöja, håller Kristusbarnet i sina armar. ”När dörren öppnades och mina kamrater kom in, stannade de som frusna i häpnadsväckande tystnad, förundrade över bilden som hängde på jordväggen, under vilken ett ljus brann på en stock som var inkörd i jordväggen. Hela julhelgen passerade under intrycket av bilden och orden som ramar in den: ljus, liv, kärlek”, skrev han i sin dagbok.
Efter att röda Arméen hade inringat Stalingrad fortsatte tyskarna att få hjälp från luften och ett antal soldater evakuerades till och med. Bland de evakuerade fanns en skadad kollega till Reuber, till vilken konstnären hade överlämnat teckningarna. Läkarens familj, till vilken hans verk gavs, donerade så småningom dem till Kaiser Wilhelm Memorial Church i Berlin. ’Stalingrad-madonnan’ hänger fortfarande där och en kopia av den donerades till den katolska kyrkan St Nikolaj i Volgograd (tidigare Stalingrad).
Tage Tallqvist