Läsförmågan sjunker hos svenska elever
Internationella studier tyder på att läsförmågan bland svenska elever sjunker. Studien PIRLS visar även att attityden till läsning har förändrats bland elever i årskurs 4.
Studien PIRLS undersöker läsförmågan och attityden till läsning hos elever i årskurs 4. Enligt resultaten minskar läsförmågan hos de svenska eleverna.
Med anledning av studien har regeringen valt att prioritera läsförståelsen hos svenska skolungdomar.
– Att elever lär sig läsa och förstår vad de läser är en förutsättning för deras fortsatta lärande. Därför är det en oroande utveckling att läsförmågan sjunker bland barn och unga. Svensk skola behöver gå tillbaka till grunderna. Fokus ska ligga på grundläggande färdigheter som att läsa, skriva och räkna, säger skolminister Lotta Edholm.
Under 2023 har regeringen satsat 685 miljoner kronor för att skolhuvudmän ska köpa in läromedel. Ytterligare 43 miljoner kronor har satsats på elevernas språkutveckling.