Prenumerera
Prenumerera

Redaktionen går på teaterpremiär: Mefisto

Ledarreaktionen: Redaktionen noterar att pjäsen inte var uppbyggd enligt den klassiska dramaturgin. Istället är den uppbyggd som en piano – eller violinkoncert i tre satser. Thomas Mann, som spelar en viktig roll i pjäsen, byggde trots allt sina romaner som musikverk.

Den här gången är det dock Danilo Bejarano som spelar huvudrollen som Hendrik Höfgen, och han gör mycket bra ifrån sig. Samtidigt får vi inte glömma bort att orkestern, med sin orkestrering av regissören Natalie Ringler, spelar en stor roll i framförandet.

Det är med en fasansfull och mardrömslik sekvens som vi förs tillbaka till 20-talet. Det är ett tyskt 20-tal som präglas av massiv inflation, ett starkt kommunistparti, gatustrider, dekadens och ett vilt experimenterade inom konst och kultur. Vi befinner oss Thomas Bruckners/Manss hem, och där de får höra talas om ett misslyckat kuppförsök. Det är Hitler som nu åker i fängelse och hans rörelse förbjuds att verka. Vad som däremot inte nämns är att en före detta anställd vid Svenska Postverket som deltagit i kuppförsöket flyr i bil och får akut vård på gränsen mellan Tyskland och Österrike av judisk läkare som enträget manar honom att stanna för att behandla skottskadan i ljumsken.