
Kraftigt ökad försäljning för Absolut Vodka – trots lågkonjunktur
Absolut Vodkas Moderbolag, Pernod Ricard, redovisade en försäljningsökning på 17 procent i år och det är Vodkan som är det drivande varumärket bakom detta. Absolut Vodka finns för närvarande på 140 marknader runtom i världen. Absolut Vodka ökade sin försäljning med 19 procent. På flera marknader, där försäljningen varit förknippad med turistnäringen såsom i Spanien, är återhämningen god efter restriktionsåren för just denna Vodka. Detta gäller även vodkans högpresenterade marknader såsom Tyskland, Storbritannien och USA, enligt di.se
Dessutom har tillväxttakten varit starkt på marknader där varumärket Absolut Vodka rätt så nyligen lanserats, såsom Sydamerika samt Asien och i synnerhet i Indien.
– Vår globaliseringsstrategi fortsätter att löna sig. Ett flertal marknader i samtliga regioner ligger nu på signifikanta nivåer, säger Stéphanie Durroux, styrelseordförande och VD, The Absolut Company, enligt Di.se