Liberala borgarrådet Yngve Larsson håller tal med Tredje rikets svastika på flaggstången
I början av 1930-talet växte behovet av en ny flygplats i Stockholm fram. Det fanns visserligen ett flygfält i Barkarby men det låg utanför stadsgränsen, nordväst om Kista. Det behövdes en flygplats i Stockholm för att bland annat stärka den nationella infrastrukturen inför en tilltagande industrialisering.
Flygplatsen i Lindaränge låg mer centralt än Barkarby och hade viss kapacitet men landningsbanorna där var den bara backen och var då helt frusna under vinterhalvåret.
Just därför byggdes Bromma flygplats, där landningsbanorna var asfalterade och flygplatsen i sig skulle ligga inne i Stockholm. Initialt upprättades 4 landningsbanor i asfalt i olika väderstreck, så att det fanns alternativ, oavsett årstid eller vindriktning.
Du kan prenumerera på Svenska Morgonbladets digitala plustjänst och får då tillgång till vårt plusmaterial som består av fördjupningar, nyhetsrapporteringar och analyser. Genom att prenumerera hjälper ni oss att bygga en starkare alternativ och konservativ media. 588 kr är priset för en helårsprenumeration medan priset för månadsprenumeration är 59 kr.